Opkomst van kortingscode websites

Wat al een tijdje aan de gang was in Groot Brittannië en Amerika, en ook in Duitsland en Frankrijk, is nu ook in Nederland begonnen. Het aantal kortingswebsites in ons kikkerlandje is explosief gestegen. Een aantal jaar geleden waren kortingswebsites en kortinggerelateerde websites op een hand te tellen, maar tegenwoordig zijn er honderden kleine kortingswebsites en ook enkele zeer grote spelers op de markt.


“Actiecode” en “kortingscode”

Doordat kortingswebsites zo populair zijn, groeit ook het aanbod van kortingscodes. Tevens beseffen steeds meer consumenten dat men een aankoop met korting online kan doen. De belangrijkste indicatie daarvoor is het zoekvolume achter zoekwoorden als actiecode en kortingscode. Dit zoekvolume is explosief gestegen in de afgelopen paar jaar.


Inburgering van kortingswebsites

In Engeland zijn de kortingswebsites al behoorlijk ingeburgerd in de markt. Zo zijn deze website verantwoordelijk voor maar liefst 25% tot 30% van de omzet in de affiliate markt. In Nederland zal dit ook die richting op gaan, al hebben we wel nog een lange weg te gaan. Zodra webshops en consumenten het belang van kortingscodes gaan inzien, zal er naar verwachten een stijging plaatsvinden die enkele jaren gaat duren.


Cashbackwebsites: een nieuwe vorm van kortingwebsites

Tegenwoordig kun je ook door middel van cashbackwebsites korting krijgen op producten. Het idee hierachter is dat de extra korting op een cashbackrekening wordt gestort. Zodra de uitbetaaldrempel is bereikt, kan men het geld laten uitbetalen. Een percentage van de korting komt ten goede aan de cashback website zelf. Het resultaat is een mooie constructie waar zowel de consument (korting op producten), de webshop (meer sales) en de cashbackwebsite (commissie) voordeel van heeft.